chemlinesMENU chemlines
chemlines EKOnoviny
+ Změny právních předpisů
+ Semináře, kurzy, školení
 - Uplynulé akce
+ Podniková ekologie
+ EMS ISO 14001
+ Z dalších serverů
chemlines Vzorová dokumentace
chemlines Příručka ekologa
+ A-Chemické látky a přípravky
+ B-Odpadové hospodářství
+ C-Využití a ochrana vod
+ D-Ochrana ovzduší
+ E-Integrovaná prevence
+ F-Nakládání s obaly
+ G-Environmentální management
+ Doprovodné informace (CD/ON-LINE)
+ Ekologický audit
chemlines ENVIreport
+ Zaslat ukázku
+ Povinnosti firem
chemlines Katalog firem
chemlines EKOinfo
+ Dokumenty ke stažení
+ Věstník MŽP
+ Chemické látky
+ Prevence havárií
+ Integrovaná prevence
+ Katalog odpadů
+ Užitečné odkazy
+ Legislativa ŽP
+ R věty
+ S věty
+ Výstražné symboly
+ H věty
+ P věty
chemlines O vydavateli
+ Inzerce v EKOnovinách
+ Registrace firmy
+ Odhlášení EKOnovin
+ Inzerce v EKOnovinách
+ Archiv
 - Slovo znalce
 - Odpady
 - Aktuality

 
Za 20 let by mohlo v Česku jezdit na benzin jen osm aut z deseti



Za 20 let by mohli až dva z deseti českých řidičů využívat alternativní zdroje paliv. Zatím jsou to přitom jen dva z tisíce. Podíl benzinových motorů ale v následujících letech klesne, zvlášť pokud cena ropy poroste dle současných odhadů odborníků, zjistila ČTK na konferenci o cenách fosilních paliv v Brně. Rozvoji alternativních paliv však zatím brání jejich špatná dostupnost a vyšší pořizovací ceny aut.

Ropy postupně ubývá a podle nejčernějších scénářů bude trvat jen desítky let, než ze Země zmizí i poslední kapka. Evropská komise proto chce, aby jiné palivo než benzin používala v roce 2020 nejméně desetina řidičů. Podle analytika Jiřího Šťastného ze společnosti Colloseum záleží přesný počet právě na vývoji cen ropy. "Scénářů je řada, od optimistických po méně optimistické," uvedl s tím, že odhaduje podíl jiných než benzinových motorů v roce 2030 na deset až 20 procent.

Zatím je to podstatně méně, v celé unii 1,4 procenta, v ČR dokonce jen 0,2 procenta. Většímu rozvoji zatím brání i ceny. Za vůz na alternativní pohon zákazníci zaplatí více než uživatelé klasických benzinových vozů. Třeba auta na plyn jsou asi o desetinu dražší. "V této věci je potřeba sjednat podporu, aby se ceny přiblížily," soudí generální ředitel společnosti ČEPRO Pavel Švarc.

Podle odborníků situaci mírně zlepšila česká vláda, která na několik let zavedla nulovou spotřební daň pro plyn používaný jako palivo do aut. Plynárenské firmy se navíc zavázaly, že do roku 2020 investují v Česku zhruba miliardu korun do výstavby stovky plynových čerpacích stanic.

Plynový pohon už využívá několik tuzemských dopravců. Právě ve veřejné dopravě by se mohl plyn jako alternativní palivo výrazně uplatnit, soudí odborníci. "V osobní dopravě je zatím nejisté, které z alternativních paliv bude mít převahu. Všude je potřeba ještě něco dotáhnout," poznamenal Šťastný.

Žádná z připravovaných náhradních možností ale není dokonalá, upozorňují odborníci. Ani využití biomasy, kterou prosazují zemědělci, aby se zbavili každoročních přebytků obilí a dalších plodin, nemusí mít jen pozitiva. "Zásoby obilovin jsou nyní na mnohaletém minimu. Když po nich bude poptávka i v automobilismu, není vyloučeno, že půjdou nahoru i ceny potravin," varoval Šťastný.

Lukáš Sapík

BRNO (ČTK) - 28. března 2007 16:01  (Zdroj: www.ekolist.cz)

6.5.2007 www.ekolist.cz




Nebezpečný odpad
Nové značení a etiketyNebezpečný odpad


EUROCHEM PartnerPotřeby pro laboratoř

chemlines
Přihlášení uživatele
 
Email:
Heslo:
chemlines
Rychlé hledání
 
Hledat:
[Jméno (část), sumární vzorec,
CAS číslo, obor ... ]


EuroChem Group Portals © Copyright 2002-2016 WCONTACT, Tel. +420 257 310 542, email: info[at]eurochem.cz
www.eurochem.eu - www.eurochem.info - www.eurochem.cn - www.eurochem.cz - www.eurochem.sk