chemlinesMENU chemlines
chemlines EKOnoviny
+ Změny právních předpisů
+ Semináře, kurzy, školení
 - Uplynulé akce
+ Podniková ekologie
+ EMS ISO 14001
+ Z dalších serverů
chemlines Vzorová dokumentace
chemlines Příručka ekologa
+ A-Chemické látky a přípravky
+ B-Odpadové hospodářství
+ C-Využití a ochrana vod
+ D-Ochrana ovzduší
+ E-Integrovaná prevence
+ F-Nakládání s obaly
+ G-Environmentální management
+ Doprovodné informace (CD/ON-LINE)
+ Ekologický audit
chemlines ENVIreport
+ Zaslat ukázku
+ Povinnosti firem
chemlines Katalog firem
chemlines EKOinfo
+ Dokumenty ke stažení
+ Věstník MŽP
+ Chemické látky
+ Prevence havárií
+ Integrovaná prevence
+ Katalog odpadů
+ Užitečné odkazy
+ Legislativa ŽP
+ R věty
+ S věty
+ Výstražné symboly
+ H věty
+ P věty
chemlines O vydavateli
+ Inzerce v EKOnovinách
+ Registrace firmy
+ Odhlášení EKOnovin
+ Inzerce v EKOnovinách
+ Archiv
 - Slovo znalce
 - Odpady
 - Aktuality

 
EK chce snížit emise CO2 u automobilů, výrobcům hrozí pokutami
Evropská komise dnes odsouhlasila návrh na snížení emisí CO2 vypouštěných do ovzduší automobily. Výrobci by měli upravit výrobu a vývoj motorů tak, aby se emise z nových vozidel od roku 2012 snížily na 130 gramů na kilometr. Dalších deset gramů by mohly ušetřit energeticky úspornější technologie v autě, například klimatizace.

Pokud výrobci automobilů nebudou předpisu vyhovovat, hrozí jim pokuty. Návrh nyní musí posoudit členské země unie a Evropský parlament. Automobilky z dnes předloženého návrhu samozřejmě příliš nadšené nejsou. Se systémem pokut navíc nesouhlasí ani někteří členové Evropské komise.

"Emise z vozidel mají významný vliv na ovzduší a změny klimatu," řekl novinářům v Bruselu komisař pro životní prostředí Stavros Dimas. Připustil, že ceny aut by mohly tímto nařízením stoupnout, míní ale, že vyšší cena vozidla bude kompenzována nižšími náklady na provoz.

Malé automobily a vozidla produkují méně emisí než ty větší. Komise proto přistoupila k tomu, že množství emisí vypouštěných do ovzduší bude počítat v průměru za celou firmu a všechny její značky, nikoliv za jednotlivá vyráběná vozidla. Hlavním východiskem pro výpočet bude váha automobilu, která bude přímo úměrná limitům CO2.

Pokud firma v průměru za všechna vyráběná vozidla bude překračovat průměr stanovený komisí, buď zavede opatření na snížení průměru, nebo může uzavřít dohodu s jinou automobilkou, která naopak limitu nedosáhne, a společně by se do limitu komise vešly.

Komise si představuje, že takovéto sdružování by mohlo být postaveno na obchodním vztahu, tedy že by firmy produkující auta s méně emisemi mohly prodávat emisní povolenky, které nevyužijí. Výjimku budou mít malí výrobci, kteří vyprodukují méně než 10.000 aut ročně a kterým by komise nastavila individuální limit.

Podle agentury Reuters by pokuty za vyšší průměr vypouštěného CO2 měly postupně narůstat, a to od 20 eur (přes 520 korun) za gram CO2 na kilometr navíc v roce 2012 až po 95 eur (zhruba 2500 korun) v roce 2016.

Podle dřívějšího vyjádření člena představenstva mladoboleslavské Škody Auto Martina Jahna snižování emisí musí být technologicky zvládnutelné pro výrobce a cenově přijatelné pro zákazníky. Škoda na podzim představila novou řadu Greenline, která je zaměřená právě na nižší emise oxidu uhličitého. V rámci této řady například Fabia s motorem 1,4 TDI nyní vyprodukuje 127 gramů CO2 na km. Další tuzemská automobilka TPCA, která produkuje malé vozy Citroen C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo již u těchto modelů zvažované emisní limity plní.

Negativní reakce však krok komise vzbuzuje zejména u těch unijních zemí, na jejichž území působí automobilky vyrábějící velká či luxusnější auta, která produkují víc emisí - jedná se zejména o Německo.

"Je to špatné rozhodnutí. Není vyvážené," ocitovala agentura Reuters generálního tajemníka Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) Ivana Hodače. Podle něj je úroveň pokut naprosto neakceptovatelná, téměř stokrát vyšší než kolik se platí v jiných průmyslových odvětvích v rámci schématu obchodování s emisemi.

"Přáli bychom si pravidla, která budou férová, realistická a umožňující jejich zavedení včas, a jež by nezasáhla německé výrobce více než jejich evropské konkurenty," uvedl pro agenturu Reuters mluvčí německého koncernu Volkswagen Group, pod nějž patří i mladoboleslavská Škoda. Postupné navyšování pokut je sice pro VW přijatelné, mluvčí nicméně dodal, že na vývoj nových ekologičtějších modelů aut nebylo dost času.

(Zdroj: www.ekolist.cz) 19. prosince 2007 12:39 BRUSEL (zpravodaj ČTK)
10.1.2008 www.ekolist.cz




Nebezpečný odpad
Nové značení a etiketyNebezpečný odpad


EUROCHEM PartnerPotřeby pro laboratoř

chemlines
Přihlášení uživatele
 
Email:
Heslo:
e-ISO PARTNER


Portál se vším, co potřebujete pro ISO

9.12.2007 ETeam


EuroChem Group Portals © Copyright 2002-2016 WCONTACT, Tel. +420 257 310 542, email: info[at]eurochem.cz
www.eurochem.eu - www.eurochem.info - www.eurochem.cn - www.eurochem.cz - www.eurochem.sk